تدریس از طریق بازی www.communikids.com

برنامه آموزش زبان های خارجی بر تدریس از طریق بازی تمرکز می کند

آرزوی پدر و مادرها برای آموزش زبان های خارجی به کودکان خود، به تحکیم یک جایگاه آموزشی کمک می کند

 
کودکان نام اشکال و رنگ های مختلف را به زبان عربی از معلم خود می آموزند.

واشنگتن- در صبحگاه یک روز شنبه، شش کودک، وقتی که بسیاری از همتایانشان احتمالاً بازی یا ورزش و یا تلویزیون نگاه می کنند، به سخنان آموزگار خود که حیوانات اسباب بازی را به زبان چینی نام می برد، گوش فرا می دهند. در یک کلاس مجاور، کودکان دیگری که گل های کاغذی می سازند، به زبان عربی رنگ های مشخصی را می خواهند. در یک کلاس دیگر، گروه سومی به زبان اشارۀ  فرانسوی صحبت می کند.

 

این کودکان، دانش آموزان نخستین مدرسه زبان واشنگتن دی سی، هستند که بطور انحصاری برای تدریس به کودکان خردسال تاسیس شده است.

 

در 2005، سه آموزگار زبان اسپانیولی که از کمبود برنامه های آموزشی زبان های خارجی برای کودکان جوان در منطقه ناامید و خشمگین بودند، مدرسه زبان CommuniKids را برای کودکان بنیان نهادند. امروز، این مدرسه کلاس هایی به زبان فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، چینی ماندارین و عربی به کودکان یک تا هشت سال ارائه می کند.

 

بنا به گفته جانین پیاسنسا، مدیر اجرایی و بنیانگذار CommuniKids، او و دیگر بنیانگذاران با توجه به تخصصی که داشتند تصمیم به شروع کار با کلاس های اسپانیایی گرفتند. ولی پس از دریافت تلفن و نامه های الکترونیکی برای درخواست تدریس زبان های دیگر، مدرسه فرانسه و چینی ماندارین را که بیشتر مورد درخواست بودند به برنامه افزود. سپس این برنامه زبان های ایتالیایی، عربی و پرتغالی را نیزبرگرفت.

 

به موازات افزایش میزان علاقه برای آموزش زبان های خارجی، تعداد تاسیساتی که به کودکان آموزش می دهند نیز افزایش پیدا کرده است. امروزه، بسیاری از دبستان های دولتی و خصوصی در واشنگتن برنامه های دو زبانه - که در آن دانش آموزانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست در کنار دانش آموزانی که زبان اول آنها انگلیسی است تحصیل می کنند- و همچنین برنامه هایی که بطور کلی یا جزئی به یک زبان خارجی تدریس می شود، ارائه می کنند. کودکستان ها نیز در حال اضافه کردن تدریس زبان های خارجی به برنامه های خود هستند.

 

پیاسنسا بر اهمیت تماس کودکان [با زبانهای خارجی] در سنین پایین تاکید ورزید. او گفت: “اگر شما در مورد آموزش زبان خارجی جدی هستید، باید این کار را در سنین هر چه پایین تر آغاز کنیم. کودکستان نقطه آغاز طبیعی است، زیرا کودکان جوان، بخصوص زیر شش سال، زبان را بصورت خیلی طبیعی از طریق ارتباط معمولی با مردم فرا می گیرند."

 

پاسداری از میراث فرهنگی

 

پدران و مادران دانش آموزان مدرسه CommuniKids، گرایش به داشتن رابطه محکمی با کشورهای دیگر دارند و با نام نویسی کودکانشان به پاسداری از میراث فرهنگی خود کمک می کنند.

 

الیانا و مایکل بیل، دختر خود سوفیا را در سن دو سالگی در کلاس های اسپانیایی ثبت نام کردند. این زوج زبان اسپانیایی را بدلیل پیشینه [قومی]خود انتخاب کردند. الیانا اهل پاناما، و مادر مایکل نیمی اسپانیایی و نیمی فیلیپینی است. مایکل گفت، بدلیل اینکه هر دو آنها اسپانیایی صحبت می کنند، "این یک تصمیم منطقی بود،" و افزود که آنها می خواستند سوفیا "در سنی هر چه پایین تر شروع به یادگیری کند."

 

الیانا گفت که او در خانه با دخترش به زبان اسپانیایی صحبت می کند، ولی به نظر می آید که سوفیا هنگام همراهی با هم کلاسی هایش بیشتر به اسپانیایی صحبت می کند. این زوج توانایی سوفیا را برای یادگیری زبان با واداشتن او به گوش دادن به موسیقی به زبان اسپانیایی تقویت می کند. سوفیا که اکنون سه سال دارد، علاقه خاصی به خواننده ای به نام  شاکیرا دارد.

آموختن درباره فرهنگ های دیگر

سوفیا بیل که اکنون سه سال دارد، علاقه خاصی به خواننده ای به نام شاکیرا دارد.

 

با آنکه برخی از خانوده ها رابطه محکمی با کشورهای دیگر دارند، دیگران تنها با  پیروی از  علاقۀ خود برای فراگرفتن مطالب بیشتر در بارۀ فرهنگ های دیگر در برنامه های آموزش زبان های خارجی شرکت می کنند. برای مثال، وقتی الیزابت بوکر برای یک دوره آموزشی به چین رفت، اقدامات آماده سازی برای این مسافرت، کنجکاوی بروک، دختر پنج ساله او را برانگیخت. بوکر و همسرش، رابرت بوکر، بروک را به یادگرفتن زبان چینی تشویق کردند.

 

پدر بروک گفت: "تفاوت های قابل توجهی میان فرهنگ ایالات متحده و چین وجود دارد." او افزود: "برای یک انگلیسی زبان، چینی یکی از دشوارترین زبان ها برای یادگرفتن است. ما امیدواریم که قرار دادن بروک در معرض این صداها در سن کم، یادگیری زبان های دیگر را برای او آسان تر سازد."

 

از آنجاییکه هیچ یک از آنها این زبان را به روانی صحبت نمی کنند، رابرت امیدوار است که بتواند برای دخترش یک دوست ماندارین زبان پیدا کند تا با او بازی و به یادگیری سریع تر او کمک کند. در حال حاضر، خانم و آقای بوکر، یادگیری بروک را توسط پادکست ها، برنامه های رادیویی، سی دی، نرم افزارهای آموزشی زبان، و صرف وقت با دوستان بزرگسالی که به زبان چینی تسلط دارند، تقویت می کنند. این خانواده امیدوار است که روزی در چین مستقر شود، و به گفته رابرت علاقه آنها به این موضوع تا اندازه ای مبتنی بر این باور است که چین چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی، نفوذ روز افزونی در جهان خواهد داشت.

 

او گفت: "از دهه 1980، چین زیر نورافکن های جهان قرار گرفته است. دنیا در ده سال آینده متفاوت خواهد بود."

 

پسر نویسنده در مدرسه CommuniKids، در حال آموختن زبان چینی است.

 

اطلاعات بیشتر درباره CommuniKids در تارنمای این برنامه در دسترس قرار دارد.http://www.communikids.com

 

 

به چند مقاله مربوط مراجعه کنید.

http://www.america.gov/st/educ-english/2008/October/20081017163514xlrenneF2.758425e-02.html

 

http://www.america.gov/st/washfile-english/2006/November/20061108160523berehellek0.3019525.html

 

http://www.america.gov/st/washfile-english/2006/March/20060302182236TJkcolluB0.2073284.html

 

http://www.america.gov/st/washfile-english/2006/March/20060302142421ajesrom0.4190485.html